Bregottkakor

Jag har bakat bregottkakor ikväll, de är verkligen goda kakor! Jag fick upp ett minne från då jag var liten då jag smakade en kaka att min gammelfarmor skickade med oss sådana kakor i en bregottask fast de kakorna var i en annan "form" än dessa kakor =) Jag måste fråga henne ifall hon har kvar det receptet! Men här kommer receptet som jag använde mej av:

Du behöver:

300g grönt bregott (liten ask)
½dl socker
3dl mjöl
2½dl Majzenamjöl
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker


Gör såhär:


Blanda smör och socker poröst med en sked. Blanda de torra varorna försej och sen ner i smeten. Blanda om och klicka ut i småbrödsformar. Grädda mitt i ugnen i 150grader i 20-25min.


Ät och NJUT till ett kallt glas mjölk!


Innan ugnen:



Gräddade och klar:


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Du får göra såna till jul så man får smaka på det =) Önskade att jag och malin kunde vara med på lördag och ha lite mys och snack.. Men vi är i örebro, nästa gång vi kommer får vi fyra hitta på nåt tsm.. har ju inte fått chansen att umgås med dig :p Blir ju bara andra som pratar.. :p

2008-11-12 @ 23:49:12
URL: http://mimmi89.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Du får ta och göra sånt till jul då =) Önskade att jag och Malin kunde vara med och ha lite prat och mys på lördagen (tanke på hur du vill). Sen så, får du jag andre och malin hitta på nåt snart, något riktigt mysigt, så att vi hinner prata lite och så, när man är i sundsvall hinner jag inte prata för det är blir andra som har nåt att säga :p iallafall, har du sett saw 5??

2008-11-12 @ 23:52:09
URL: http://mimmi89.blogg.se/
Postat av: Carro

'vad kul att jag hittade din blogg :D

2008-11-13 @ 01:21:54
URL: http://carolinmann.blogspot.com
Postat av: Marina

Oj vilka fräna kakor! Jag har aldrig hört om Bregottkakor förut. Hur smakar dom? Nästan så jag måste provbaka :)

2008-11-13 @ 09:15:01
URL: http://marinahamberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0